|
|
|
Stavebně
historický vývoj zámku v Lánech.
(pokračování sekce Muzeum T.G.M.)
asi do r. 1580 Blíže nespecifikované a
nelokalizované panské sídlo.
před r. 1581 Hertvík, Jindřich Jiří a Ladislav
Zejdlicové ze Šenfeldu.
Jednopatrová zděná renesanční tvrz obehnaná
hradbami a
vodním příkopem.
1592 Císař a král Rudolf II.
Zejdlicovská tvrz nákladem 1000 kop míšeňských přebudovaná
na jednopatrový renesanční lovecký zámeček.
Neobvyklý půdorys tvaru širokého "U"
zachovaný do současnosti. Do hmoty západního křídla
rudolfínského zámečku v plném rozsahu pojata původní zejdlicovská
stavba. Kolem parkánu hradební zeď a vodní příkop.
1652 Ferdinand III. Habsburský, císař.
Barokní rekonstrukce rudolfínského zámečku. Budova
praskající vlivem statických poruch zabezpečena
masivními
nárožními opěráky. Vyměněny okenní rámy a dveřní
křídla.
1657 Ferdinand III. Habsburský, císař, či Leopold
I. Habsburský,
císař. Oprava a zabezpečení mohutné krovové vazby.
Provádějí bavorští tesaři Jiří Aicher z Altersamu
a Matouš
Hilger z Hilgen.
po r. 1732 Marie Anna z Fürstenberka, rozená z Valdštejna,
kněžna.
Barokní rekonstrukce deformující renesanční ráz
budovy.
Výstavba nové mansardové střechy. Dispoziční úpravy
interiéru.
1748-1752 Kněžna Marie Anna z Fürstenberka.
Výstavba rokokové kaple, propojené krytou chodbou na
arkádových obloucích se zámeckou budovou. Návrh
arch.
F.I. Prée, realizace stavitel Slon, náklady 14 344 zlatých.
Současně prováděna rekonstrukce zámeckých interiérů.
1824 Kníže Karel Egon II. z Fürstenberka.
Nákladem 40 802 zlatých provedena nástavba druhého
patra.
Šindelová střešní krytina vyměněna za prejzovou.
Malá okna
v 1.patře nahrazena většími. Budova do výše 1.patra
opatřena
mřížemi pro popínavou zeleň. Zámek má 47 místností.
Architekt Jan Kristián Vítek /Wittek, Wyttek/ z Prahy.
1850 Kníže Karel Egon II. z Fürstenberka.
Rozvaleny hradby, zasypán vodní příkop, rozšířen
park.
asi 1889 Kníže Maxmilián Egon II. z Fürstenberka.
Zřízeno dřevěné schodiště přímo spojující první
patro s
parkem.
1902-1903 Kníže Maxmilián Egon II. z Fürstenberka.
Eklektická přestavba. Budova zvýšena o mansardové, třetí
patro /resp. o mansardové podkroví/. Počet místností
60.
K jižnímu průčelí přistavěn pětiboký rizalit. Nárožní
části a
rizalit opatřeny hmotnými přílbovitými věžicemi.
Autory
projektu byli vídenští architekti Armand Louis Banqué
a
Albert Pio.
1921 Československá republika.
Podle návrhu architekta Jože Plečnika přistavěn k jižnímu
rizalitu krytý podjezd s balkónem.
1929 Československá republika.
Dokončena stavba kolonádní zdi kolem zámeckého rybníka.
Autorem projektu byl architekt Pražského hradu Jože Plečnik
(1872-1957) ze slovinské Lublaně.
60.léta Československá socialistická republika.
Průčelí koníren zbaveno novogotického rázu.
1976-1978 Československá socialistická republika.
V přízemí západního křídla zámecké budovy zřízen
kinosál a
sauna s bazénem. Západní křídlo kvůli sauně zčásti
podsklepeno.
Opraveny fasády zámku i kostela. Obě budovy nově
zastřešeny. Střechy nárožních bašt zámku pokryty
měděným
plechem.
1981-1982 Československá socialistická republika.
Lokální vytápění zámecké budovy nahrazeno
elektrickým topením, avšak kachlová kamna zachována.
Severně od kostela postavena zcela nová budova
trafostanice.
1984-1985 Československá socialistická republika.
Sauna v západním křídle zámku rozšířena o plavecký
bazén.
Zřízeno potrubí přivádějící užitkovou vodu z
Pustinky do
zámeckého parku /závlaha, doplňování vody v rybníce/.
Závěrem
Stavebně historický a architektonický průzkum lánského
zámku potvrdil, že vedle kulturně politického významu
objektu řadí se jeho vysoká hodnota památkově-architektonická.
Je zde dochován další stavební doklad neobyčejně
plodného a mnohotvárného období české pozdní
renesance, dosud hodnocený jen zcela povrchně. Rudolfínský
lovčí zámeček neobvyklé trojkřídlé disposice s původním
disposičním rozvrhem a s původními klenbami tvoří
spodní dvě podlaží dnešní stavby. Nástavba 2.
patra v 1. polovině minulého století a další úprava
a přestavba kolem r. 1902 ubraly ze základního renesančního
organismu již poměrně málo. Dnešní hmota s
mansardovou střechou a cibulovými báněmi a jižní průčelní
kulisa stavby do lánské obory jsou výsledkem až
posledně jmenované representativní úpravy počátkem
tohoto století. Zájem o architekturu eklektickou a
secesní a jejich hlubší hodnocení jsou dosud v počátečním
stadiu. Přestože dnes nelze jednoznačně prohlásit
poslední velký stavební zásah do lánského zámku za
hodný bezvýhradné ochrany, doporučuje se nadále v
podstatě šetřit dnešní stav jako doklad dobového cítění
a vkusu, dobového přístupu k historickým soliterům a
konec konců i doklad dobré řemeslnické práce. Výsledný
dnešní stav je nepoměrně bohatší a monumentálnější
než strohá kasárenská úprava z 1. poloviny minulého
století. Nadále budou vedle sebe články eklektické
vedle členění klasicistního a použitých detailů
starších. Nadále tudíž nelze ani vylučovat menší
zásahy novodobé, které se přizpůsobí celkovému
charakteru průčelí, jako tomu bylo s přístavbou
podjezdu, s doplněním státního znaku, konzol, mříží
apod.
Úvod | Muzeum T.G.Masaryka | Historie Muzea | Odkaz T.G.M. | e-mail
|